Marketing a jeho uplatnění v podniku
Marketing a jeho uplatnění v podniku
Marketing – moderní podnikatelská filosofie, kdy středem pozornosti je zákazník, jeho přání, potřeby.
Vzniká na přelomu 20-30let v USA(velká hosp.krize)
Do Evropy se dostává v 50tých letech a k nám až po roce 1989.
Průkopník američan Phill Cotller 20 léta a další např. Ford, Baťa.
Předpoklady uplatnění marketingu
- tržní ekonomika
- musí alespoň mírně převažovat nabídka nad poptávkou
Cíl marketingu – maximální uspokojení potřeb zákazníka za účelem dosažení zisku
Význam – rozvoj tržní ekonomiky a tím pádem zvýšení životní úrovně daného státu.
Dělení podle oblasti
a) americký (za každou cenu dosáhnout svých cílů)
b) japonský (nedevastovat životní prostředí)
c) evropský (přebírá pozitivní prvky z amerického a japonského marketingu)
Marketingový mix, zahrnuje 4 P
1) Výrobek (Produkt) - hmotný, nehmotný statek i služba
- každý výrobek má své jádro (podstata uspokojující základní potřebu člověka), značku, obal, služby
(záruka, servis, úprava zboží, instalace, doprava aj.)
Životní cyklus výrobku např. u aut, elektroniky
a). uvedení na trh - cena dost vysoká, kupují ho obvykle ti, co chtějí mít novinku, ekon ztrátová fáze
b). růst - výrobek se už prodává, cena je nižší (ale stále poměrně vysoká), zisk roste rychle
c). zralost - výrobek je znám (snížení propagace), zisk začíná klesat, klesá cena, konkurence reaguje)
4. úpadek - výrobek se přestává prodávat, výprodej (nízké ceny), ztrátová fáze
Dělení produktů podle marketingu -dojné krávy, hvězdy, hladoví psi, otazníky
2) Cena (Preis)
Stanovení ceny
a) nákladovým typem - tzn. výpočet podle kalkulačního vzorce + DPH + zisk
b) cena orientovaná na konkurenci - pozor na vytváření kartelů(firmy se dohodnou na ceně) = sankce
c) cena orientovaná na poptávku - záleží na druhu zboží a vnímání zákazníkem
Změny ceny
- pohotovost při placení
- kvantitativní srážka
- sezónní srážka (konec sezóny levnější)
- prémie (pravidelní zákazníci)
Výška ceny
- v centru vyšší na okraji nižší
- mění se během dne (květiny, zelenina)
3) Propagace (Promotion) - reklama, stimulování prodeje, prodej pomocí obch. zástupců, publicita
Reklama
- placená propagace zboží
- psaná, tištěná (noviny, časopisy letáky, prospekty, katalogy, plakáty, inzerty)
- světelná (napisy, neony)
- media (televize, rádio, internet)
Reklama může být zaměřena na: firmu, na výrobek, na firmu i výrobek
Stimulování prodeje - vyhlašuje se soutěž, ochutnávky, vzorky zdarma,
Prodej pomocí obchodních zástupců - požadují platy za nabízení zboží
Publicita - neplacená reklama (positivní, negativní)
4) Místo prodeje (Place) jak se dostane zboží od výrobce ke spotřebiteli (2 druhy dodávek)
a) přímé - od výrobce přímo ke spotřebiteli
b) nepřímé - přes prostředníka, výrobce - prostředník (velkoobchod) – spotřebitel
Marketingové školy – zabývající se cíleným školením marketingových managerů
Východiskem je jasně definovaný trh.
V USA praktikují liberalismus = stát nezasahuje do života občanů a podnikatelů.